Kes 1
6 Ogos 2010

12 pm
Saya berjalan berhampiran tangga SUB - Student Union Building.
Macam biasalah, saya jalan sorang2..
Tiba-tiba..

"Eh, apa tu?"
Sekeping kertas warna-warni dilitupi sekeping plastik lutsinar di atas rumput.

Saya ambil.
Jadual waktu. Subjeknya subjek tahun 1.
Fakulti Kejuruteraan Elektrik.
Kemudian terbalikkannya.
Kad matrik!

Tak tahu nak buat apa.
Saya letakkan semula di atas rumput.
"Kesian budak tu. Harap2 dia boleh dapat balik kad matrik ni."

Kemudian berlalu pergi.
Tapi tak sampai hati..
Saya kutip semula. Dan bawa bersama ke Masjid Sultan Ismail.
Sekejap lagi khutbah Jumaat akan bermula.

******

Saya belek2 kad tu.
Pelajar perempuan Cina.
Mikroelektronik, 1 SEW.
Mungkin pelajar KTC.
Sayangnya, TIADA NOMBOR TELEFON UNTUK DIHUBUNGI.
Saya pun minta bantuan AJK surau muslimat, check mana2 pelajar 1 SEW.

*****
4 pm
Saya beri kad itu kepada AJK saya.
Katanya bukan KTC, tapi Kolej 9 atau K9.
Dia ada kawan di sana. Saya minta dia beri kepada tuannya.

*******

5.30pm
Tengah online. Dan sedang berfacebook.
Coursemate saya, Ning Cy juga sedang online.
Dia duduk di K9.
Saya minta bantuannya untuk cari tuan punya kad matrik.

*****

6.30pm
"She already got her matric card lo.."
"She said she's too malu because everyone knows abaout the missing card"
daripada Ning.
AJK saya dah berikan kad tu kepada tuannya.

*****

Kes 2
9 Ogos 2010, Isnin
11 am

Ketika lalu bersebelahan tangga S10.
Ternampak dompet sesorang.
"Haih.. macam2 barang yang tercicir.."
Dikhuatiri dompet tersebut jatuh ke tangan yang salah, saya ambil dompet tu.
Nasib baik ada kad pengenalan.
Tapi, sekali lagi, TIADA NOMBOR TELEFON UNTUK DIHUBUNGI.
". . ."

Teringat sesuatu.
Di surau S01, ada senarai nama pelajar lelaki di seluruh KTC.
Saya bergegas ke surau, dari S10.

Jumpa.
Dia duduk tingkat atas saya je.
pelajar 3 SEE.
Saya ke biliknya, tapi dia tidak ada.
Kemudian mesej abang Farid dan abang Fathu a.k.a. Pak Lang.
Selepas 20 minit, mereka reply. Katanya kenal pelajar tu. (Mereka sekelas)
Saya pun minta tuan punya badan jumpa saya.

Selang beberapa minit, dia pun sampai.
Dia bersalam dengan saya. Dan ucapkan terima kasih

Tamat Kes 2

Pengajaran
Tinggalkan nombor telefon untuk dihubungi dalam kad matrik dan dompet anda.
Anda takkan sedar bila barang-barang berharga ini terlepas daripada tangan anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...