3 Januari 2010

Bila first time saya tinggalkan rumah untuk pergi kem?
Tingkatan 4.

Sekolah rendah pun tak pernah pergi kem pengakap. Saya bukannya sukakan adventure..
Dan takut nak tinggalkan rumah.. Saya bukan anak manja, ok?


Tingkatan 4
Berbalik kepada kem pertama saya..
Masa tu pengakap sekolah saya buat kem.
Tapi bukan pasal pengakap pun..
Kalau pengakap, dia akan belajar rukun pengakap, ikatan tali, lagu, etc..
Tapi kem ni lebih kepada SURVIVAL..
So, bukan kem pengakap lah..

Kem ni buat kat pantai Morib. Mula petang Jumaat, balik petang Ahad. Esoknya ada kelas.
Saya xnak pergi kem ni, tapi entah camne, terpaksa pergi.
Saya menangis pada petang Sabtu. Teringat kat rumah, mama dan abah..
P.s: Saya BENCI kem ni. Sejak tu, saya tak pergi kem pengakap setelah TERTIPU.

Tingkatan 5
Kem ni bawah pengakap Daerah Klang - bahagian Pelabuhan Klang.
Sekolah dan rumah saya tak jauh dengan pelabuhan. Tapi lebih dekat dengan bandar Klang. 10 minit dari rumah je bandarnya.

Dalam kem ni baru belajar pasal pengakap. Saya takde lagi apa-apa lencana.
Lencana ahli pun tiada.
So, kami belajarlah camne nak dapatkan lencana tu..
Belajar ikatan, belajar kawat, bla bla bla..
Petang Sabtu, saya menangis (lagi?)..
Maklumlah, saya tak pernah tinggalkan rumah..
Harap pembaca faham hati ni..

P.s. Kem ni ok lah.. Tujuannya nampak jelas. Tapi saya BENCI pergi kem.. Ini kem terakhir saya waktu zaman sekolah..

Matrikulasi:
Untuk Ko-kurikulum, saya (terpaksa) ambil kawat kaki. Kadet Remaja Matrikulasi.
Kami tak boleh pilih koku kami.. Saya geram dengan pihak atasan..

Diwarwarkan akan ke Langkawi. Changlun dengan Langkawi tak jauh. Tapi, untuk jimat peruntukan kolej, event tersebut dibatalkan.. Alhamdulillah.. Malas nak pergi pun..
Saya BENCI kem.. Fobia..

UTM:
Kem anjuran PMI. Pesertanya Tahun 1. Saya terlupa nama kem ni.
Saya pergi atas dasar kesian kat naqib saya, abg Arif Ahmad.
Abang Arif ni ajk pengangkutan.
Dipendekkan cerita, saya pergi..

Petang Jumaat.
Kami naik bas ke kawasan Kem Kaizen. Kawasan air terjun. Hati ni dah teriak, nak menangis. Air mata mulalah mengalir..

Malam Sabtu.
Kami makan malam atas talam. Tiada masalah, sebab dah biasa makan camtu kat matrik.

Saya nak basuh tangan
Saya tengok bilik air.
GULP!

Saya keluar bilik air.
Saya tanya abang Fahmin.
>>> Masa ni abang Fahmin Tahun 2. Saya Tahun 1. Selepas beberapa bulan, baru saya tahu, kami sebaya. Sampai hari ni saya panggil dia ABANG.

"Abang, bilik airnya takde pintu ke?"
Bilik air tu, ada satu pintu je. Pintu masuk.
Dalam tu, ada tandas, dan itu je pintu yang ada kat dalam.
Luar tandas (masih dalam bilik air) tu ada kolah.
Nak mandi, kena mandi ramai-ramai..

Abang Fahmin kata takde.
Saya menjerit ketakutan.
Saya tak suka mandi bercampur.. Saya x suka bukak baju depan orang, walaupun sama-sama lelaki.. Inikan pulak kena mandi sama..

Saya berlakonlah pening kepala.. Badan tak sihat.. Nak muntah..
Kemudian saya mintak nak balik UTM..
Dan saya selamat sampai kat UTM..

P.s. Saya sampai petang kem tu petang, tapi malam dah balik. Belum 6 jam pun kat kem tu. Pengalamn ngeri dan lucu.

Kem Bina Insan. Atau KBI
Saya lupa anjuran sape, tapi ajknya orang PMI.
Saya pergi kem ni atas dasr kesian kat naqib. Dia mengharap sangat saya pergi.
Saya pun pergilah walaupun benci kem..

Kalau tak salah, tarikhnya 1 Januari 2010. Kat kandang kambing..
Satu hari selepas Annual Grand Meeting Kelab Remaja Ukhwah.
>>> Pembentukan AJK KRU untuk sesi baru.
Saya je wakil muslimin KTC. Budak lain sibuk memanjang. Kesian saya..

Tengok-tengok AJKnya budak2 KTC.. Sukalah saya.. Saya pun bermanja dengan deme..
Nilah first time saya kenal muslimin luar KTC. Rami rupanya yang perjuangkan Islam kat UTM. Seronoklah ada kawan-kawan baru. Mungkin kem paling best pernah saya pergi.

Yang tak bestnya, keharuman kambing menusuk paru-paru..

Overall, kem ni oklah.. Kalau ajak saya pergi kem lagi, jawapan saya sama je.
TAK NAK.

Saya dengar KRU nak buat kem.
Kalau naqib pujuk sampai cair hati saya, saya pergi.

(Baca lagi...)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...