June 1 2020, 9.52 pm


My stock investment portfolio for the first 3 months.




Mula melabur saham 12 hari sebelum PKP bermula. In fact, istilah Perintah Kawalan Pergerakan pun takde siapa pernah dengar. Hari pertama melabur pun dah jatuh jadi 99% modal asal.

Beberapa minggu sebelum tu, berlaku insiden cucuk mencucuk geopolitik US- Arab Saudi-Russia untuk hentikan pengeluaran minyak untuk memastikan harga kekal tinghi. Tapi Russia degil dan terus keluarkan minyak. Arab Saudi yang merajuk pun ikut keluarkan minyak sekali. Last-last harga minyak Brent menjunam, dan harga petrol jatuh gila-gila. Saham kat Malaysia pun ikut tempiasnya. 

2 minggu berikutnya, portfolio jatuh teruk. Mak saya tanya, taknak jual je ke sahamnya? Nilainya sekarang jadi 70% modal asal.


Betul. Makin dipegang, mungkin makin jatuh. Jumlah kerugiannya sekarang ialah 2 bulan gaji saya. Saya kata kepada mak saya, "Tak. Pegang je dulu saham-saham ni."

PKP pun bermula. Ramai peniaga tak boleh berniaga. Rakyat Malaysia diminta duduk di rumah untuk memutuskan rantaian Covid-19. Majikan minta pekerja bekerja dari rumah. Tiba-tiba ekonomi kebanyakan sektor "mati". Rakyat terima BPN sebagai short-term relieve untuk selamatkan ekonomi negara. Ekonomi hanya akan dapat dijana kalau duit mengalir dan bukan diperam bawah bantal. Kadar OPR pun diturunkan untuk menggalakkan rakyat berbelanja dengan duit yang ada. Lebih 600k rakyat menganngur dan hilang pekerjaan. Memang mengerikan!

Entah kenapa, minggu kedua PKP tu tiba-tiba harga saham naik. Saya pun tak faham apa yang berlaku. Dan makin lama makin tinggi sampai minggu ke-12 ni. Hampir 140% modal asal. Dah terlebih-lebih balik modal pun. Jumlah keuntungan bulanannya pun dah mengatasi gaji pokok saya. Saya mampu tercengang tengok situasi ni. 

Tapi dunia dijangka dilanda kemelesetan ekonomi dalam 4-6 bulan akan datang. Apa agaknya prestasi portfolio ni?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...