June 17 2019, 7.38 am

Banyak gila rumah terbuka hujun minggu lepas. Tapi sempat pergi satu je. Highway pun dengar-dengar sesak. Sakan betul orang kita ni beraya ya.

Saya tergerak untuk tulis pasal kewangan lepas bersembang dengan kakak kat tempat kerja. Waktu tu kami tengah borak pasal pelaburan saham.




So, saya nak kongsi ilmu yang saya kutip daripada banyak hasil pembacaan saya dalam beberapa tahun ni.

Nisbah

Amalkan nisbah 1:4:5.
Apa benda ni?
10% simpanan, 40% kredit (nama lainnya hutang), 50% perbelanjaan.

Jangan biarkan hutang melebihi 40% gaji. Dan jangan belanja lebih 50% gaji. Dan WAJIB simpan gaji minima 10%.

Saya dah amalkan prinsip ni 4 tahun lepas bekerja, dan semua simpanan (termasuk bonus) saya sumbat dalam Tabung Haji. Saya target nak simpan 6 bulan gaji sebelum buat pelaburan saham.

Kenapa 6 bulan gaji?

Sebab pelaburan saham ialah "high risk, high income". Main saham ni berisiko tinggi, boleh rugi gila-gila. Dibuatnya simpanan saya habis kat situ, tambah pulak diberhentikan kerja, tak gila waktu tu?  Sebab tu kena sediakan payung sebelum hujan.

ASB, TH dan AHB ialah payung-payung tu. 3 bi bersifat "low risk, low income". Tak untung banyak, tapi tak rugi banyak. Dah cukup gaji 6 bulan, baru boleh start agresif sikit.

Tapi main saham pun ada prinsip yang kita kena ikut. Bukannya beli saham waktu pagi, petang dah jual balik. Ni berjudi namanya. Next time la saya kongsi tips.

*****










0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...