29 Julai 2014, 9.26 am

_i_

"Eh? Ada lagi rupanya..."

Bingkai gambar tu ditiup sedikit untuk untuk membuang habuknya. Kemudian jari telunjuknya dikesat sedikit di kaca untuk membuang habuk yang masih melekati. Dia kemudiannya tersenyum.

"Yin, tengok apa tu?"

Yin menoleh ke belakang. "Gambar ni. Ada lagi rupanya."

"Gambar ni kan...Hahaha.. You look so.. cute."

"I take that as a compliment." Pandai je la suami aku ni..

"And tomboy."

"Itu dulu la! Tu kan masa keciik-kecik!"

Terdengar bunyi lantai rumah kayu tu dihentak sekuat-kuatnya dengan kaki di luar bilik tersebut. Kelihatan kelibat beberapa anak kecil berlari-lari dari dapur ke ruang tamu. Tapi pandangan Yin hanya fokus kepada seorang.

:"Aile! Jangan berlari-lari! Roboh rumah ni nanti! Kan ibu dah pesan semalam!"

"Ala.. Takpela ibu.. Sepupu lain boleh pulak berlari.. Kan tengah raya ni..." Anak kecil tu terus menyambung 'lariannya' ke anjung rumah mengejar sepupunya yang lain. Kalau dah raya, lepas tu ramai pulak budak kecil berkumpul dalam satu rumah, macam nilah jadinya.

Sepi. Satu saat.. Dua saat.. Tiga saaat.. Pasangan suami isteri tu masih kaku memerhatikan ruang antara dapur dengan ruang tamu tu di luar bilik mereka.

"Do you think..."

"Yeah.. Deja vu?"

Kelihatan seorang lagi anak kecil yang agak terlambat mengejar kumpulan tadi. Cuma baju kurungnya tidaklah semoden mereka. Macam.. zaman dulu-dulu.

"Yin! Jangan berlari-lari! Roboh rumah ni nanti! Kan mak dah pesan semalam!"

*****

"Nak jugak!"

"Beratur dulu! Tak beratur, tak nak bagi!"

Yin dapat dalam sepuluh batang bunga api. Dia kemudiannya berlari-lari ke arah pelita terdekat.

"Yin, sini!"

Hish.. Apa mak ni.. Asyik-asyik kena marah je.. Budak-budak lain tak nak marah pulak..

"Rambut Yin ni panjang sangat. Takut terbakar main bunga api ni."

"Tapi hari tu kan Yin dah mintak potong.. Mak tak nak.."

"Sebab kamu tu perempuan. Memang la kena rambut panjang. Pakai ni."

Ibunya meletakkan cekak merah di atas kepala Yin, lalu menolak sedikit ke belakang.

"Dah, pergi la berseronok"

"Terima kasih mak!"

Yin kembali ke pelita, lalu menyalakan bunga apinya. Sepupunya yang lain berlari-lari di kawasan rumput di hadapan rumah.

Sebuah kereta mula memasuki kawasan perkarangan rumah, dan berhenti berhampiran pokok bunga kertas tu.

"Ayah, ada orang datang!"

*****

(to be continued... nak sambung beraya.)

29 Julai 2014, 10.24 am

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...