February 3 2020, 12.08 am

Semalam, mama ada suruh saya masukkan pakaian kotor dalam mesin basuh. Saya pun keluar rumah mebuju ke meain basuh. (Mesin basuh kami ada kat luar rumah).

Waktu tu belum subuh pun. Saya memang ada habit bangun pagi jam 5.15 am setiap hari, walaupun hari cuti.

Lepas masukkan baju, saya terpandang lagit malam.

Dan saya tergamam.



Tak sangka, rupa-rupanya ada beberapa biji bintang yang jelas kelihatan di langit!

Saya tak ingat bila saya betul-betul perhatikan langit malam.

Apa yang menarik lagi, saya ada perasan bintang-bintang ada coraknya tersendiri, atau nama lainnya, buruj. Cuma saya tak pasti apa burujnya.

Ada lima biji bintang terang.

Saya cuba Google. Ada 12 buruj utama (atau dipanggil zodiak). Tapi tak jumpa corak tu. Saya terus mencari.

Dan akhirnya jumpa. Rumah saya menghadap arah Selatan. Waktu tu jam 5.50 pagi. Rumah dekat Klang. Ada satu je jawapannya.

Rupa 5 bintang terang tu macam ni.


Rupa-rupanya buruj 'Crux'.

Apa yang menariknya tentang buruj ni ialah boleh tunjukkan kita di mana arah Selatan yang sebenarnya. Kalaulah kita sesat satu masa nanti, cari buruj ni kalau nak ke Selatan.


Saya belajar ni daripada Youtube tahun lepas. Cuma tak sangka akan aplikasikan benda ni. Kenapa ya sekolah tak ajar benda-benda ni?

Anyway, kalau dah jumpa arah Selatan, cuba cari arah Utara. Kalau nampak bintang paling terang, itulah bintang Polaris. Pentingnya bintang ni dalam bidang astrofotografi ialah semua bintang yang kelihatan dari bumi seolah-olah mengelilingi bintang tersebut. Halakan fokus kamera ke arah bintang tu dan buka shutter sepanjang malam. Dan lihat hasilnya.





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...