December 16 2019, 12.52 pm

Minggu lepas saya bercuti ke Morib dengan family. Pantai Morib ni bukanlah asing dalam hidup saya, sebab keluarga sebelah arwah abah pernah membesar kat sini.




Nenek saya merupakan seorang berdarah Cina yang menjadi anak angkat kepada pasangan Melayu. Kampung Kundang merupakan kawasan orang Jawa, dan keluarga ni kira rare species la sebab diorang je orang Melayu kat situ.

Nenek saya (saya panggil Opah) mewarisi tanah daripada orang tuanya (yang menjadi rebutan adik beradik bapa beliau berikutan statusnya sebagai anak angkat, tapi awal-awal dah letak nama Opah).  Mungkin arwah abah lahir kat sini. Tapi kemudiannya Opah dan Atuk tinggal kat Kampung Jawa, Klang sebab dekat dengan mahkamah syariah. Atuk saya lawyer. Sebab tu kut saya pandai loyar buruk. Arwah abah habiskan banyak masa hidupnya kat Klang.

Rumah pusaka kat Kampung Kundang tu diberi kepada Pak Long. Bila kami ziarah Pak Long, selalunya singgah Pantai Morib.

So, satu jam perjalanan dari rumah sebenarnya tak jauh mana pun. Sebab dah biasa dengan kawasan ni.

Kami bercuti di Gold Coast Morib Resort. Actually hotel ni tak la semegah mana pun. Hotelnya besar tapi macam tak terjaga. Ada shopping mall terbengkalai kat kawasan ni. Laluan hallway yang cahayanya suram sangat. Macam duduk hotel berhantu. Memang saya tak galak la siapa-siapa datang hotel ni.

Anyway, pantai ialah tarikan utama kat sini. Tak jauh dari Pantai Morib, tapi nak dapat makanan kat luar hotel bukan main jauh. Tak nak makan makanan hotel sebab nanti caj harga Yahudi.

Hotel ni jugak ada taman tema air. Dah lama rasanya tak berendam dan berkubang dalam air. Enjoy jugaklah kat sini.

Ada jugak mini funfair. Saya dengan family saya pergi memanah. Ni kali kedua saya memanah dalam hidup saya.

Dua benda saya belajar sepanjang cuti ni.

1. Saya tak pandai memanah

Rupa-rupanya susah gila kut nak aim walaupun jarak sasaran tak sampai 10 meter. Saya kena banyak praktis lagi kalau nak mahir. First game saya main, 3 daripada 15 kena papan. Yang lain terbang melayang mana-mana entah. Esoknya saya main lagi. Ada satu tu saya hampir-hampir kena tengah-tengah target. Setiap satu game saya dapat fidget spinner sebagai 'trofi'.

2. Saya tak pandai berenang

Ingatkan asal timbul kat air je boleh berenang. Rupanya-rupanya nak bergerak tu bukan main susah. Tapi kalau berenang secara undur tu senang gila. Lepas habis mandi terus Google tutorial berenang.

Mama kata nak bagi cuci otak kami yang penat bekerja. Saya pun dah lama tak bercuti dan takde sangat duit pun nak bercuti. Terima kasih mama dan ayah yang tolong sponsor.












0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...