July 1 2019, 7.42 am



I've been enjoying watching "The Light in Your Eyes" in 8TV at since the last Ramadan. Mulanya saya tukar-tukar channel lepas balik terawih, lepas tu boleh sangkut pulak sampai tiap-tiap minggu tengok cerita ni.




Cerita ni pasal heroin cerita ni, Hye-Ja yang dapat jam ajaib untuk balik ke masa silam. Dengan jam tu, dia boleh lalui semula kehidupannya banyak kali. Tapi harga yang perlu dibayar ialah jam biologinya. Maksudnya, dia boleh balik masa lepas, tapi badannya akan jadi lebih tua daripada usianya.

Ketika usianya 25 tahun, satu kemalangan berlaku kepada ayahnya sehingga meninggal dunia, dan Hye-Ja ni pun putar jam dia banyak kali untuk selamatkan bapanya. Setelah beribu-ribu kali mencuba, dia berjaya halang kemalangan tersebut. Tapi usianya kini jauh lebih tua daripada ibunya.

Dengan baki masa hidupnya yang tinggal sedikit, dia cuba memanfaatkan kehidupannya.

Di hujung-hujung cerita, penonton didedahkan apa sebenarnya berlaku, dan apa kepentingan jam tu dalam cerita ni. Plot twist gila cerita ni.

Bagi saya, cerita ni mengajar kita supaya menghargai masa yang ada hari ini. Hakikatnya, nenek dan atuk kita pernah melalui masa muda satu ketika dahulu, dan mereka pastinya merindui zaman ketika mereka masih cantik, kacak dan bertenaga. Dan pastinya mereka hairan melihat kita yang terlalu leka dengan kehidupan dan membuang banyak masa yang ada.

Masa muda dicemburui oleh mereka yang tidak memilikinya lagi.

*****










0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...