October 31 2014, 12. 11 am

Mungkin kalau di sebelah sana, Halloween merupakan satu perayaan besar yang disambut di serata benua. Sesetengah drama dan rancangan televisyen diorang pun ada episod khas sempena Halloween (selalunya episod yang ke-13 dalam musim tu). Sebuah sambutan yang saya kira takde kena mengena pun dengan agama. Ada ke agama yang menggalakkan penganutnya jadi hantu? (Kalau betul la diorang ni beragama).
Because I believe that most of them atheists. Yet, they're celebrating Christmas annually.

Rasa-rasanya, kita kat Malaysia ni pun serupa je. Islam tu datang time 1 hingga 29 atau 30 Ramadan, 1 Syawal dan 10 Zulhijjah. Rancangan tv bulan puasa tu bukan main sopannya. Time raya, macam-macam jenis filem keluar. Tiap-tiap minggu ponteng solat Jumaat, tapi terawih tak pernah miss. Hakikatnya, kita keliru dengan siapa diri kita.

Actually, tarikh 31 Oktober ni agak bermakna la dalam keluarga kami.
Kalau di sana sambut Halloween, kami di sini juga ada sambutan yang tersendiri.
Cuma tak sambut Halloween la. No trick or treat, jack-o-lantern , wizard hat, mummies, and all sort of that.



Happy birthday, mama.
May Allah bless.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...