17 September 2013, 12.34 pm



Looking back, dah dekat enam tahun rupanya sejak habis paper Bio waktu SPM 2007. Last paper yang saya ambik sebelum merdeka. Saya masih ingat yang saya 'melukis' di cermin tingkap (guna habuk yang berkumpul) di sebelah meja saya sementara menanti pengawas peperiksaan kata "masa dah time".

Keluar je dewan, hilanglah segala macam beban yang saya tanggung selama bergelar pelajar sekolah. Dan saya bukanlah pelajar sekolah berasrama, dan hari-hari mengulang dari rumah ke sekolah - naik bas, naik basikal atau mama atau abah hantar. Tiap-tiap hari  bawak bekal popiah sardin yang mama masak sepanjang musim SPM.

Saya dan kawan-kawan lain berjumpa untuk kali terakhir, sebab lepas ni, kami tak lagi pakai baju sekolah ni la. (Kalau tak ambik STPM. Kalau ambik STPM pun kena masuk sekolah lain.). Sungguh, rasa tak percaya sangat zaman sekolah dah habis. Baru je hari tu masuk sekolah ni. Masa bergambar untuk gambar tingkatan satu dulu, kaki saya tak cecah tanah pun time duduk atas kerusi. (Saya sangat-sangat kecik). Lepas Form 3 ketinggian saya naik mendadak. Dan baru je hari tu mula kenal diorang ni, kalau dulunya muka budak, Form 5 ni muka dah lain. Ada juga yang dah tinggalkan lebih awal buat selama-lamanya.

Hidup ni, sifatnya sementara je. Dah sampai masa untuk move on.


Sesuatu yang anggap dah berakhir, sebenarnya sebuah permulaan kepada sebuah kisah yang meleret dan dipanjanglebarkan sampai enam tahun berikutnya. Saya mula belajar mengenal diri, dan hakikat sebenar kehidupan.

~~

Entri ni stop kat sini sekejap. Tulis panjang-panjang pun jenuh nak baca.

(Sebenarnya saya nak tulis benda lain, entah kenapa terbabas pulak jadi lain. Haha. InsyaAllah, entri ni ada sambungannya.)

Until then, Assalamualaikum.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...