29 April 2013, 6.28 pm




First time buat review untuk buku.
Especially my favourite author.



Anthem by Hlovate 

Cerita ni ada tiga bahagian – Hari-Hari Silam, Hari-Hari Selepas Silam dan Hari-Hari Sebelum Esok.

 Hari-Hari Silam

Nur Dania Dashrin binti Johari, atau Dash, berpindah sekolah ke Malaysia, selepas bertahun-tahun merantau ke luar negara bersama keluarga. Bapanya bertugas di bahagian kedutaan, dan pernah bekerja di Belgium, Romania, Austria, Perancis, Amerika, dan India. Kiranya Dash ni Malaysian yang bukan made in Malaysia la. Disebabkan budaya kat Malaysia tak dapat terima apa yang dia ada, dia rasa tersisih yang sentiasa disindir masyarakat, baik pelajar mahupun guru.  Antaranya, pasal tudung la. Dia sorang je tak pakai tudung kat sekolah tu. Akhirnya, dia rasa terbuang di negara sendiri.
Tapi dalam ramai-ramai tu, ada je yang support dia dari belakang. Dash ada bakat dalam muzik – trombon, gitar, especially violin -  dan dia join macam-macam event, daripada yang kena kawad kaki tu sampai la ke orkestra di Istana Budaya. Dan dia cukup benci dengan dua orang – Sarjan Hamid dan Lee Hitler.  Dan dua orang ni jugaklah yang mengubah persepsinya terhadap masyarakat sekeliling. Tentang Islam.

Hari-Hari Selepas Silam

Selepas beberapa tahun tamat zaman persekolahan, Dash bertemu semula dengan Lee di Delhi. Yang juga sebenarnya ‘kampung halaman’ mereka berdua. Dash sedang menyambung IB di KL, pulang bercuti di india. Watak Haikal, adik Dash pun banyak dikembangkan dalam bahagian ni.  Setting bahagian ni mostly kat India, especially in Agra. Agra ada apa? Agra ada Taj Mahal. Dan banyak jugak la lagu Panggung Sabtu ‘berlagu’ sepanjang Dash kat sini.
Dash ada menyimpan ‘rahsia’ yang bertahun-tahun disorokkan daripada keluarganya, sehinggalah Haikal yang tak sengaja terlihat gambar Dash di Malaysia. Sejak tu, Dash yang ‘itu’ bukan lagi Dash yang membesar sebagai kakak dan juga sahabat karibnya.

Hari-Hari Sebelum Esok

Dash dapat peluang sambung belajar ke Aberdeen. Hlovate selalu buat cerita kat Aberdeen, kan? Dia pelajar sana ke? Saya rasa bukan. Anyway, Dash ke sana pun ke sana pun bersebab. Sebab ada Lee Hitler tu. They're  always together-gether, sampai secara tak rasminya, diorang bercinta. Sampailah timbul kegusaran dalam hatinya yang sekaligus meretakkan hubungan diorang. Dalam fasa kesedihan, Dash mencari kekuatan untuk mengamalkan apa yang dipegangnya secara sembunyi-sembunyi tu. Dan dia percaya, dia tak perlu mengikut apa yang masyarakat keliling kata tentang ‘normal’ kerana dia yakin apa yang dilakukannya adalah ‘betul’.


_my personal comment_
(SPOILER. Tak perlu baca kalau tak nak rasa spoiled.)

Apa yang saya tulis kat sini, sekadar pandangan peribadi. Boleh ignore mana-mana part yang tak setuju.

Buku ni, saya beli kat PWTC Sabtu lepas. (27 April 2013). Saya dengan adik saya keluar pagi-pagi buta ke stesen komuter dekat rumah saya. Sampai booth Jemari Seni dalam 10 pagi. Lengang je. Tapi saya terus sambar la buku ni dengan Hlovatinta, sebab takut habis. Memang plan nak gerak awal, sebab saya ada dengar sehari sebelumnya, orang beratur sepanjang-panjangnya semata-mata nak beli buku ni. Dan petang tu, buku Anthem pun habis stok. Untung la beli awal-awal..


Hlovatinta


Tulisan Hlovate kali ni ada dua jenis gaya penulisan. Zaman beliau menulis GT_i time sekolah dulu dengan time tulis Rooftop Rant. Saya bagi lima bintang la untuk Rooftop Rant , Versus, Contengan Jalanan.  Sebab jalan ceritanya agak unik. Pasal orang nak berubah jadi baik. Agak matang la ayat-ayatnya. Saya lebih suka mengulang-ulang buku ni berbanding 5 Tahun 5 Bulan, aA+bB, dan [tunas]. Kisah Anthem ni pun mula ditulis tahun 2007, dan disudahkan pada 2013. Boleh nampak la evolusi gaya penulisannya. Saya mula suka buku Anthem ni sejak Dash baca Syahadah al-Haq oleh ‘pakcik’ Maududi. One of the reason kenapa Hlovate ni best, sebab dia banyak kupas isu-isu masyarakat dan Islam.

Satu lagi, pasal quote. Saya cukup suka dengan quote yang ada dalam buku-buku beliau, especially in English la. Contengan Jalanan yang paling best dalam hal ni. Tapi Anthem, kurang quote. Bukan takde langsung, but I still love Contengan Jalanan. Rooftop Rant dengan Versus pun are not bad.

This story is not lovey dovey story macam Versus. More focus on kasih sayang antara adik-beradik. Between Dash and Haikal. Rasanya Haikal ni lagi banyak mention kot daripada hero cerita ni.

Dan dilemma Dash yang nak hidup sebagai seorang Muslim, memang banyak sangat cabarannya. Sebab dia tak dapat zahirkan keislamannya di hadapan ibu bapa, dan adiknya, sebab dia tiada kekuatan untuk menyuarakannya. Saya pun pernah hidup dalam situasi serupa, bila parents hantar saya jauh dari rumah untuk menyambung pengajian. Dan apabila pulang ke rumah, saya rasa takut sangat kalau-kalau ada family member yang perasan saya berwuduk untuk bersolat. Nak pergi surau untuk solat pun saya curi-curi keluar. Mengaji pun diam-diam, jangan sampai keluar suara. Even saudara-mara pun skeptik bila saya berbicara tentang Islam. Sebab kat mata diorang, Islam ni kolot. Ketingaalan zaman, dan yang sewaktu dengannya. Anthem ni agak dekat la di hati saya.

Fokus cerita ni pun pasal muzik. Dash terer main trombon dan violin. Sebelum ni Hlovate pun pernah tulis pasal muzik jugak, macam Contengan Jalanan. Fend dengan gitar Fender dengan K2 dengan dram. Tapi sebenarnya, kepada yang tak tau lagi, Hlovate pun pernah fokus cerita pasal violin dalam Schubert’s Serenade.  Cerita pasal Ju’a dengan Abang Shah. Adik-beradik yang lain mak dan lain bapak. Hah Kat bahagian glosari, ada cerita pasal violin.
Dan satu pesan saya, tolong baca 5 Tahun 5 Bulan dan Rooftop Rant. Kenapa? Sebab ada Jo/Ana, Along Serbia yang sarkastik tu, Amir (anak Jo +Along), Apeh (adik Along Afiq), Lekiu Luqman buaya tembaga berkarat(yang juga adik Bat atau Jebat Iskandar), Trisy, dan Jade. Kalau nak tau cerita diorang, khatamkan buku-buku ni dulu. Kalau tak, confirm blur apesal Hlovate letak ‘watak-watak baru’ ni. Dan semuanya di Aberdeen.  Dash sebenarnya ada hubungan dengan salah seorang daripada diorang ni. Siapa? Baca sendiri. ;)


5 Tahun 5 Bulan


Rooftop Rant



(Saya jugak mengharapkan kemunculan Ju’a dalam cerita ni. Tapi takde. Ju’a belajar kat Aberdeen kan?)

My last note, kenapa cerita ni bertajuk Anthem?  Bila saya baca sinopsis, saya ingatkan ‘anthem’ ialah lagu kebangsaan kita, Negaraku. Sebab dia travel banyak negara, kan? More like ‘cintailah negara kita’.Then my second theory kata anthem ni lagu Viopipe oleh Butterfingers, sebab lagu ni mengingatkan Dash kat masa silamnya yang dah lama dia tinggalkan. And I was so wrong. Ada satu lagi ‘anthem’ yang nilainya jauh lebih besar dalam hidup kita. ‘Anthem’ yang kita lagukan setiap hari tanpa kita sedar. Dan itulah ‘anthem’ kita yang dikongsi bersama masyarakat di ceruk mana dunia pun, dan juga seluruh alam umumnya. ‘Anthem’ yang dimaksudkan ialah syahadah.

Novel ‘Anthem’ berkisar tentang penghayatan kalimah syahadah. Syahadah yang kita lafazkan 9 kali sehari, yang disusuli dengan perbuatan kita sebagai Muslim.  Because action speaks louder than words. Syahadah bukan sahaja terletak pada kata-kata, tapi juga perbuatan. Ada je orang pakai tudung dengan short sleeve dengan legging. Bila ditanya tentang agamnya, dia akan kata dia Islam. Dia boleh melafazkan syahadah dengan sempurna. Tapi sangat berbeza dengan perlakuannya. Dan itu antara sebab kenapa syahadatul haq tak tertegak di bumi Allah, kerana Islam diambil juz’i-juz’i. Parts by parts. Antara part penting dalam cerita ni, masa kat Agra. Waktu Haikal dan Dash bincang hati ke hati tentang syahadatul haq.

So, my recommendation, beli la buku ni.Mintak orang belanja ke. Eheh.  First, sebab Hlovate tulis. Second, sebab novel ni yang paling tebal antara semuanya. Third, this story is more global la berbanding novel-novel sebelum ni.

And still waiting for the next story. Heh. *angkat kening double-jerk *

14 comments:

okeh, saya tak ingat langsung yang kak jo ngn along tu adalah ana and along serbia. serius tak ingt watak tu masa baca anthem. awak sebut baru saya ingt. lekiu pun penat perah otak baru dapat refresh balik masa baca tu.

Superb review.may allah bless

ashique nak beli.. ashique suke buku2 tulisan hlovate.. ashique da most of it, tp xsmua..

buku ni x de ke jual kat kedai buku ke mane2? nk beli lah satu >.<

Subhanallah.we have same thought ^_^

terbaik!! :)
baru berpeluang nak mencari buku 'anthem' ni. trima kasih atas ulasan (:

nak nanges x dapat beli anthem n hlovatinta ><

Allahu, jazaakillahu khairan katheera ats review-nya :) style watak lama wujud jgk, n siyes nak tahu cz syahadatul haq is there. n me too so far like contengan jalanan most :)

yup..same tought...and anyway best awk punya review....

good review, dh beli anthem..cuma xsempat lg menelaah karya terbaru Hlovate, tq for the review

and hlovate never disappoint us :)

nice review... semua novel hlovate dah baca except anthem, belum ada kesempatan. lepas PMR maybe...

really nice :') da lama tercari-2 apakah maksud tersembunyi. Cehh ayat,btw mohon share yaa. Thankyou

I have 2 only.anthem and contengan jalanan.

i like...all dis story morey...

n bila baca automatickly akan pikir n pikir apa yg dlm buku tu


a gud job sis.i like its

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...