6 Ogos 2012, 10.42pm

The trainee table




6 Ogos 2012, Isnin

/*
I've learned something new today.
Michelangelo ambil yang sangat lama untuk memilih bahan untuk mengukir arcanya.
Awat tak pakai simen je? Atau pakai arang batu?
Dan dia memilih beberapa jenis marble atau marmar.
Sebab beliau percaya, kualiti bahan asas atau raw material akan meneentukan keindahan karya agungnya.
Batu-batu yang digunakn tu boleh dibentukdan dipotong, tapi tidak bagi raw material.

Ada sesuatu dalam arcanya yang faktor luaran pun tak dapat ubah.

Macam tu jugak dengan manusia.
Seseorang tu boleh membesar dalam suasana keluarga yang mesra dan peramah, tapi boleh jadi dialah yang paling senyap dalam rumah.
Antara adik-beradik kita pun mesti ada kelainan walaupun mempunyai ibu bapa yang sama.
Sesuatu yang faktor luaran pun tak boleh ubah.

Itulah Raw Material dalam diri kia.
Sebuah teori dikemukakan oleh Hippocrates 400 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa.
(Dan teori ni masih digunakan sampai hari ni.)
Ada empat Raw Material dalam diri manusia.

SANGUINE.
MELANCHOLY.
CHOLERIC.
PHLEGMATIC.
*/

7 Ogos 2012, Selasa
Outage kat Unit 6.
Maknanya diorang macam tutp jap Unit 6 ni.
Unit 5 je yang digunakan untuk jana elektrik.


 Condenser Extraction Pump.















Petang, kami tengok PAF - Primary Air Fan.
Kipas yang diorang guna untuk tiupkan arang batu ke boiler.
(Arang batu tu dikisar dulu, sebelum ditiup. Mungkin macam ember (percikan api) masa masak sate la.)



 Cast resin transformer.
Cuci, tukar motor kipas, etc2.

~End of Day 36~

8 Ogos 2012, Rabu
N and I went to the store.
Atas arahan mentor kami.
Mintak tolong kira barang-barang dalam stor.
Ada tiga tingkat. Tingkat atas jadi sauna time tengah hari.
Tangan hitam legam kena habuk. Entah berapa tahun tak cuci.





/*
Dalam buku yang saya baca tu ada 40 soalan.
Jawapan yang kitapilih tu yang akan tentukan personaliti kita.

And I'm a Perfect Melancholy.
The Introvert. The Thinker. The Pessimist.

Strngths

Perfect Melancholy's Emotions

Deep and thoughtful
Analytical
Serious and purposeful
Genius prone
Talented and creative
Artistic or musical
Philosophical and poetic
Appreciative of beauty
Sensitive to others
Self-sacrificing
Conscientious
Idealistic

Perfect Melancholy as a Parent

Sets high standards
Wants everything done right
Keeps home in good order
Picks up after children
Sacrifices own will for others
Encourages scholarship and talent

Perfect Melancholy at work

Schedule oriented
Perfectionist, high standards
Detail Conscious
Persistent and thorough
Orderly and organized
Neat and Tidy
Economical
Sees the problems
Finds creative solutions
Needs to finish what is started
Likes charts, graphs, fgures, lists

Perfect Melncholy as a friend

Makes friends cautiously
Content to stay in background
Avoids causing attention
Faithful and devoted
Will listen to complaints
can solve oters' problems
Deep concern for other people
Moved to tears with compassion
Seeks ideal mate
*/
~End of Day 37~

9 Ogos 2012, Khamis

Lecturer atau faculty supervisor kami datang melawat.
N drive Kancil staf kat dalam ni, dan saya guide Dr Hafis ke dalam stesen.

"Bagus ni diorang ni!!"

Lawak gila la. Mentor kitorang tak habis-habis puji.
Dan Dr Hafis pesan, suruh bagi kami kerja atau project.
Sebab mungkin boleh dibawa ke Tahun 4 nanti, untuk PSM - Projek Sarjana Muda.
Erk?? Sempat ke??
Lagi berapa minggu je ni..

Tengah hari, kami balik stor.
Sesi main treasuer huntmacam semalam.
Kali ni kat tingkat atas sauna tu.
Memang rentung la..

Saya pulang ke workshop Elec3.
Hadamkan buku Personality Plus oleh Florence Littauer.
Pak Teh yang suruh saya baca benda alah ni.
Best jugak.

Kemudian renung meja ni.
Mingu depan la last kat sini.
Sedih la jugak. Sebab dah rasa macam office sendiri.



Selepas pulang, saya pun packing.
Nak balik kat rumah lama, kat Kampung Delek.
Esok N ada hal.
Tak boleh hantar saya ke stesen.

Saya pun ikut ponteng.

~End of Day 38~

10 Ogos 2012, Jumaat

Mama kerja.
Abang kerja.
Adik perempuan kerja.
Tinggal la sorang-sorang kat rumah.
Bosan. Tidur sampai tengah hari. Heh.

Sejak kecik, saya selalu tengok matahari terbenam.
angit bertukar merah-jingga.
Tahun depan je last duduk sini.
Lepas ni dah takde lagi pemandangan ni.
Ikut family pindah Meru.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...