14 April 2012, 10.43 am



9 April 2012, Isnin.

Dah lama tak datang sini. Rindu dengan 'civilisation'.
Kat Johor tu memang tak serupa langsung dengan KL ni.
Saya membesar kat kawasan Lembah Kelang ni pun. Taklah rasa terasing sangat area ni.

Kali terakhir datang sini, masa sebelum SPM.
Ada rombongan Cik Kiah ke Kuala Lumpur.

_________________________________________________________________________________
5 Februari 2007, Isnin.



"Semua berkumpul kat sini. Cikgu nak ambik gambar."

Pelajar 5 Setia pun cepat-cepat beratur depan pintu pameran ni.
Masing-masing dah senyum simpul. Photogenik la kononnya.

Alah. Aku malas betullah sesi fotografi ni.
Tak suka masuk gambar.
Tapi kalau aku jadi photographer, aku tak kisah.
Haha. Macamlah aku ada duit nak beli kamera mahal-mahal tu.
Kamera compact pun tak pernah ada.

"Nat, jom menyorok belakang diorang. Tak payah masuk gambar," kata Hikaru.
"Jom!"

Kami berdua pun menyorok kat belakang kawan sekelas tu.
Ambiklah gambar korang puas-puas.

Di hadapan kami, budak-budak perempuan dalam barisan membelakangi kami.

Eh??
Baru perasan. 'Dia' sorang je pakai pinafor.
'Dia' je ke budak perempuan Cina kelas ni yang ikut rombongan ni?
Mana lagi tiga orang?
Tak ikut la tu.

Dia masih pandang kamera di hadapannya.

Kesian pulak tengok dia. Takde geng. Walaupun ade je budak perempuan lain, tapi mana sama 'nilainya' dengan geng sendiri.

From that moment, I realised that she's.. alone.
Kind of loner. Social recluse. Just like me.
Tak banyak cakap. Tak banyak kawan.
>>> aku ada kembar rupanya.

"Ok. Jom masuk pameran... Beratur dulu" kata Cik Marziah.

Laju je saya beratur belakang 'dia'.
Kenapa?? Entahlah.
Nak kenal siapa sebenarnya 'dia'. Logik ke jawapan ni?

Sejak bilalah aku ambik kisah pasal orang perempuan ni hah?
Tak pernah-pernah approach mana-mana girls dalam kelas.
Diorang pun tahu saya takkan bercakap dengan perempuan.


Dia toleh ke belakang. Saya pandang dia. Dia pandang saya.
Kami pun masuk ke dalam pameran tanpa sepatah bicara.


Lepas Zohor, kami semua berkumpul di sini.
Depan air pancut, depan KLCC.

'Dia' duduk dengan budak perempuan lain atas tembok.
Eloklah. Ada orang temankan.
Walaupun tak banyak cakap.

Why i can't take my eyes from her?? Ngaaaa...
Tak paham... Tak paham..


Kami ke Wisma MCA. Jalan kaki dari KLCC.
Study in Canada 2007 Fair.
Ada banyak booth untuk promote universiti kat Kanada.
University of Saskatchewan. Thompson Rivers University. Carleton University. University of Manitoba. University College of the Fraser Valley. Memorial University. University of Waterloo. etc etc.

Saya pun ambil kertas kuning daripada AJK tu.
Dan dihulur kepada 'dia'.

"Thank you"
Our first conversation since 2003.
Kami sekelas sejak Form 1 lagi.
Tak pernah bercakap pun.

And the rest is history.

We've been through lots of things together throughout the year.
Wakil sekolah untuk peringkat daerah.
Kuiz Kimia in MGS Klang.
Kuiz Add Math in Kwang Hua.
Kuiz Fizik in Kisas.
Kuiz Sains in UiTM Shah Alam.
>> Kami golongan otak kiri.

Banyak cerita yang kami kongsi.
Dia bukanlah pendiam yang macam semua sangkakan.
Agak ceria sebenarnya.

My first girl-as-a-friend since childhood.
_________________________________________________________________________________

9 April 2012, Isnin.
So, here I am today. Melawat tempat bersejarah ni.
Pergi Kinokuniya, Cari buku Hlovate.


Malas nak order guna pos.
Nasib baik jumpa.

Schubert's Serenade - Hlovate
Ked's Story - Hlovate
Kalau dulu, nak naik LRT, pakai tiket.
Sekarang pakai token.
Canggihlah jugak.


Zohor di Masjid Asy-Syakirin.

Kemudian pulang ke rumah, guna LRT dan KTM - tukar kat KL Sentral.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...