January 28 2022, 4.27 pm


1931

Mubin C. Ff. Sheppard, atau Mervyn Cecil ffrank Sheppard dilantik sebagai pembantu setiausaha Residen Perak. Beliau sangat meminati dengan budaya & kesenian orang Melayu.

1960

Mubin Sheppard pernah meminta 2 orang anak perempuan kepada Sultan Abdullah yang dilahirkan di Seychelles & juga seorang anak Raja Mansur (cucu Sultan Abdullah) untuk menulis di 'Malaya in History', iaitu sebuah jurnal sejarah.

Raja Aminah pernah menulis tentang lagu 'Negara Ku'. Beliau ada menyatakan bahawa alunan lagu tersebut pernah dimainkan oleh kumpulan muzik Perancis setiap hari Selasa berdekatan rumah mereka di Mahé . Lagu tersebut sangat poplar di pulau tersebut dan disiulkan oleh para kelasi. Beliau juga menyatakan pada 1885, Raja Chulan pernah melawat mereka & terdengar melodi lagu in, lalu membawanya ke Perak.Ketika itu, Raja Aminah baru berusia setahun. Kisah ini diakui oleh Raja Halijah yang merupakan adik-beradik Raja Aminah.

Raja Kamaralzaman, yang merupakan anak lelaki Raja Mansur menyatakan Sultan Idris dijempuat oleh Ratu Victoria ke London pada 1888. Baginda ditemani Sir Hugh Low & Raja Mansur. Raja Mansur memberikan lagu yang didengarinya daripada Raja Chulan di Seychelles sebagai lagu negeri Perak, dan memberitahunya kepada Sultan Idris dalam perjalanan ke Istana Buckingham.

Dalam artikel yang ditulis oleh mereka berdua, tajuk lagu 'Rosalie' langsung tidak disebut.

1979

Taman Budiman, sebuah memoir yang ditulis oleh Mubin Sheppard menceritakan semula kisah ini (melalui Raja Chulan).

1983

Taman Saujana, sebuah buku kesenian Melayu oleh Mubin Sheppard menulis sekali lagi kisah ini tanpa menyatakan sumbernya. Dalam kedua-dua buku ini, ada dituliskan tajuk lagu 'Rosalie'.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...