February 9 2016, 9.49 pm

Hari ni terjumpa DVD yang dah agak lama la tunggu, tapi tak sangka keluar secepat ni. Tajuknya Digimon Adventure tri. : Saikai.

Uniknya tentang movie ialah kembalinya kisah 8 Digidestinied yang asal, atau dalam istilah Melayu, "Kanak-kanak Terpilih".

Beberapa tahun berlalu sejak penamat musim pertama (dan mungkin selepas filem pertama), kanak-kanak terpilih dah masuk sekolah menengah, dan bukan kanak-kanak lagi. Selepas pintu dunia digital selama lebih setahun, ada beberapa ekor Digimon yang dapat tembus ke dunia sebenar.

'Saikai' bermaksud 'Reunion', dan filem ini mengisahkan pertemuan semula watak-watak manusia (Taichi, Yamato, Sora, Koushiro, Mimi, Joe, Takeru, Hikari) dan watak Digimon (Agumon, Gabumon, Biyomon, Tentomon, Palmon, Gomamon, Patamon, Gatomon).

Digivolution untuk filem ni berbeza dengan siri musim pertama dan nampak lebih moden. Cuma Gomamon sahaja yang tidak "digivolve" dalam filem ni.

Selain interaksi antara manusia dan Digimon, filem ni juga menekankan hubungan antara manusia yang makin renggang. Taichi juga kelihatan agak serba salah untuk bertarung bagi mengelakkan kemusnahan dunianya selepas beberapa peristiwa yang melibatkan Digimon. Dan mungkin juga bagi mengelakkan hubungan dirinya bersama kawan-kawannya yang semakin retak.

Ada kebarangkalian Taichi akan menjadi jahat pada filem akan datang. Saya beranggapan mungkinakan ada MetalGreymon warna biru, atau yang lebih dahsyat, BlackWarGreymon. Tapi ni cuma spekulasi je la. Mungkinkah ada Veemon, Hawkmon dan Armadillomon untuk filem seterusnya?

Omegamon/Omnimon muncul di penghujung filem ni, yang mana ia adalah gabungan WarGreymon & MetalGarurumon. "Final Boss" untuk filem ni ialah Alphaman, salah satu Royal Knights hasil evolusi Dorumon, dan ia cuba membunuh Meicoomon, sejenis Digimon baru. Apa kaitan antara Meicoomon dan Alphaman, sehingga memaksa Alphamon untuk membunuh Meicoomon?

Nantikan filem Digimon Adventure tri akan datang.

~nc~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...