February 5 2016, 6.33 pm

Rupa-rupanya blog ni dah enam tahun usianya. Saya tak ingat tarikh sebenar kewujudan blog ni, tapi macam hujung Januari atau awal Februari 2010. Kira lama la jugak blog ni 'hidup'. Sebab rajin sangat menulis, rasa macam online diary pulak.

Apa sebenarnya tujuan buat blog neh? Takde sebab pun. Ekceli, blog ni dicipta bukan untuk kongsi tulisan saya, tapi ada sebab lain.

June 27 2009, Saturday

Hari pendaftaran kat UTM. Jumpa abang dan kakak fasi, iaitu senior Tahun Dua. Sebab first day, muka kena skema la. Kami daftar di Fakulti Kejuruteraan Elektrik. Lepas isi satu borang survey tu, saya tatau nak pass borang kat siapa. Saya nampak sorang kakak fasi berdiri macam tiang bendera kat kiri saya. Saya pandang dia dan hulur kertas tu. Kakak tu pun ambik.

Malam tu, kami - budak baru dan 'budak lama' a.k.a. abang kakak fasi berkumpul di Dewan Astana, Kolej Tuanku Canselor. Sorang-sorang senior perkenalkan diri. Dan tiba turn kakak ni. Dia pun sebut nama beliau. Panjang gila nama dia. Nak tergeliat lidah. Tapi untuk sesi orientasi, senior ni ada nama timangannya sendiri, macam Ayah dengan Ibu. Kalau tak silap, gelarannya Along. (Kuat betul ingatan saya ye). Katanya asal dari Ipoh, Perak.

A week later..

Selepas daftar untuk malam pengenalan kelab dan biro, baru tau yang kami ni satu kelab dan biro. Lagi kelakar, satu jabatan. Saya join Jabatan Penerbitan, atau JAPEN. Ada 4 orang je semuanya. Dua senior, dua junior. 3 perempuan 1 lelaki. Selepas taaruf, beliau prefer dipanggil Nafisah. Saya suka-suki bubuh 'Kakak' kat depan nama beliau, sebab beliau lebih berusia dan atas dasar hormat kepada senior. Kami berempat  pun kongsi bahan untuk penerbitan. Kami terbitkan sebuah majalah 4 muka surat. Kertas A3 lipat 2. Ni la kali pertama menulis something yang akan dicetak. Kemudian kami jugalah yang edarkan ke seluruh kolej kediaman. Enjoy la jugak ada orang baca apa yang kita tulis.

After sometimes....

Kami semua bertukar-tukar email, dan add dekat Yahoo Messenger. Facebook pun tak meletup lagi macam hari ni. Masing-masing ada nickname pelik-pelik. Dari situlah saya terjumpa blog kakak ni. Saya pun baca dari post paling awal sampai latest punya. Mesti naik traffic dia. Kemudian saya nampak ruangan komen. This is where the fun starts. Saya saje je nak usik beliau. Tapi takkan nak jadi Anonymous, kan? So I've decided to leave a trail. Saya buat akaun untuk Blogger. Letak nama Nat Cure, sebab obses dengan Pokemon. Hey, I was 19 years old la at that time. So saya pun merajinkan diri spam comment kat blog post beliau. Lepas baca, komen. Kakak tu pun rajin je reply dan melayan pembaca setia dia ni. Haha

Nampak seronok pulak baca blog orang. Tak teringin ke nak tulis pastu bagi orang baca? So saya tulis cerita saya yang agak kebudak-budakan tu. Ayat pun skema dan sangat menjaga hukum tatabahasa. Kakak tu pun rajin tinggalkan komen kat blog post saya. (Baca: menyakat). We've some great talk within these few years, and shares lots of things together. Waktu ni zaman kegemilangan blogger.

Lepas follow blog kakak ni, saya jugak belajar untuk kenal blogger-blogger lain, macam Kak Sabrina, Kak Umi, Bella, and two legendary blogger, Bunda Ena dan Kak Hasunah. They're great. Daripada diorang la saya belajar untuk lebih bebas menulis dan belajar gaya bahasa diorang. Lama-lama baru saya sedar yang sebenarnya boleh menulis.

The great thing about writing is that we can express ourselves and share to others. Nickname is something that we choose so that the others will remember. And we also can hide our true identity. Heh.

Pembaca blog ni pun sekitar student UTM je. Tapi bila blog ni jadi viral (thanks to Hlovate!), suddenly it becomes local hit. Rasa macam seluruh Malaysia ni baca blog ni. I was speechless. Tak tau la nak nangis ke nak ketawa. Saya tak pernah pun pasang niat nak jadi famous ke apa. I just wanna be me. Review novel tu memang something different la sebab saya tulis dari hati.

Tapi bila dah jadi macam ni, saya sedar yang bidang penulisan ni boleh berkembang. Saya enjoy je isi blog ni dengan macam-macam cerita. Blog ni pun macam terapi sebenarnya untuk orang introvert macam saya. We're lack of the ability to speak using voices and tend to stay quiet for most of the time.

So I want to say thanks to Kakak Nafisah sebab dah bawak saya jauh sampai level yang saya tak pernah mimpi pun. And thanks for all of the great rant. InsyaAllah saya masih menulis walaupun ramai blogger kita yang dah tak berapa menaip ni. Haha.

~nc~
 





2 comments:

TAHNIAH, SELAMAT 6 TAHUN :)

=) Baca entry ni teringat KTC n UTM. Hehehe. Usaha NC jugak sampai ke tahap begini kan. Akk sebagai catalyst je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...