February 2 2016, 7.01 pm



Hampir 20 tahun rupanya Pokemon wujud kat muka bumi ni. Bermula sebagai sebuah impian seorang kanak-kanak yang mahu berkongsi hobinya untuk generasi akan datang, dan sekarang Pokemon jadi satu fenomena satu dunia.

Satoshi Tajiri ni suka tangkap serangga dan berudu di kawasan perumahannya sewaktu kecil. Dari konsep ni la Pokemon dicipta, di mana manusia akan tangkap dan latih Pokemon. Pokemon bermula sebagai videogame di Jepun untuk GameBoy, iaitu Pokemon Red dan Green (Pokemon Blue di US). Kemudian lahirnya komik, TCG (Trading Card Game), zaman peralihan platform (GameBoy Advance,  Game Cube,Nintendo DS, Nintendo Wii,Nintendo 3DS) dan Mega Evolution.

My favourite Pokemon is Celebi the forest guardian.

Ulangtahun ke-20 pada 27 Februari 2016 ni dikhabarkan akan muncul videogame baru yang melibatkan dunia sebenar, iaitu Pokemon GO untuk iOS dan Android. Which means pengguna smartphone akan tangkap, lawan dan tukar Pokemon di dunia kita. Lain tempat, lain Pokemon yang muncul. Juga ada ura-ura Pokemon Z yang menjadi third version untuk generasi keenam, macam Pokemon X dan Y. Tapi tak tau la tarikh tu betul atau tak.

Happy 20th anniversary!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...