January 11 2016, 10.12 am


Buku ni diberikan kepada saya pada tahun lepas oleh seorang rakan kepada ibu saya dalam format PDF. Kata beliau, kisah dalam buku ni seperti kisah hidup beliau. Saya baru je habis baca buku ni malam tadi, so kalau nak tulis review panjang lebar, kena ambik masa sikit la, sebab cerita ni bukannya novel dan penuh dengan detail dan istilah saintifik yang saya yakin ramai tak faham. I might update this post from time to time, though.

Secara ringkasnya, buku ni mengisahkan kehidupan APJ Kalam, seorang budak biasa-biasa yang membesar di Rameswaram, sebuah tempat suci di selatan India. Kalau kita umat Islam ada haji di Mekah sana, Rameswaram pun macam haji bagi agama Hindu. Pergaulan beliau bersama keluarga Muslim dan sahabat non-Muslim memberikan pendedahan spiritual seawal usia kanak-kanak yang membentuk personaliti beliau hari ini. Dari Rameswaram, beliau sambung belajar ke luar, meninggalkan Rameswaram. Dan bidang yang beliau ambil, ialah Aeronautical Engineering.

Bermula dengan banyak kegagalan dalam hidupnya, beliau akhirnya menjadi orang tetpenting di India kerana berjaya mencipta missile tanpa bantuan negara luar.  (Aeronautical bukan sahaja merujuk kepada kapal terbang, tapi juga roket dan missile). Ini sekaligus mengurangkan perbelanjaan negara, dan menunjukkan kepada dunia bahawa India juga boleh berjaya. Tujuan missile itu dicipta bukanlah untuk menyerang negara lain, tapi untuk pertahanan negara. Beliaulah menjadi peneraju utama bidang aeroangkasa di India.

Pada tahun 2002, beliau menjadi Presiden India yang kesebelas. Tapi buku ni ditulis sebelum beliau terlibat dalam politik. So, kisah beliau sebagai presiden tiada dalam buku ni.

Buku ni sangat sesuai kepada mereka yang ada cita-cita untuk menceburkan diri dalam bidang aeroangkasa. Terima kasih, 'Pakcik Atan' sebab bagi early exposure dan guidance kepada saya. Dengar cerita, tak lama lagi dapat title 'Doctor' as in PhD. Tahniah ye. Doakan saya pun dapat masuk dalam industri ni ye.

~nc~





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...