January 14 2016, 7.04 pm

I've received an email today from someone from that industry.
Beliau tolong update resume saya. Ingatkan pasal apa. Suspen je.

Beliau tambah ayat ni dalam resume saya:
"Looking forward to work with any aerospace industry available in the country".

Dan pesan satu lagi benda:
Tolong brush up C & C++ programming language, dan AVR Studio 4, embedded programming for ATMEL processor/microcontroller.

C tak pernah belajar.

C++ pun satu sem je. But I was the brain of my group time presentation untuk kursus tu. Saya pun tak tahu rupanya saya boleh cipta program tanpa bantuan ahli group lain. Kerja group tiba-tiba jadi kerja individu, sebab banyak pakai matematik dan sedikit imaginasi. Tapi projek tu pun projek senang je. InsyaAllah saya boleh kut study balik subjek ni.

Microprocessor, one of my favourite subject. Yang kelakarnya, time lecturer Encik Kamal tanya apa-apa dalam kelas, biasanya saya yang dapat jawab dengan betul. Sampai ada coursemate yang ajukkan cara saya jawab dalam kelas. "R21!". "R22!". "2A base 16!". Banyak pakai matematik.

Eh? Bukan nak kerja aerospace ke? Apesal banyak programming? Wahai anak muda, pernah dengar flight simulation? Avionics? Telecommunication? Gyroscope? Accelerometer? Transmitter? 30% atau lebih kos kapal terbang adalah electrical part. Company banyak invest untuk system integration ni. Selain mechanical part yang fokus kat luaran kapal terbang macam aerodynamic, design kapal terbang, propulsion, bahagian dalaman pun sama pentingnya, which is the electrical part. Inilah pentingnya kenapa kena ada kepakaran dalam bidang ni.

Orait. Mari ulangkaji subjek-subjek ni sebelum diorang panggil untuk interview.

Doakan.

~nc~


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...