November 16 2015,  1.18am

Malam ni Hoods, rancangan 8TV yang bersiaran 12.45 am setiap Ahad (siaran ulangan) berkisar tentang dokumentari tentang kawasan kejiranan yang popular di Malaysia memilih dua lokasi kegemaran saya - Shah Alam dan Klang. Saya membesar dalam dua kawasan ni (but mostly in Klang) dan episod kali ni agak dekatlah dengan saya.

Zher Peen mengelola area Shah Alam, manakala Fuad dari Kyoto Protocol menjelajah kawasan Klang.
Dan ini lokasi yang diorang pergi:

Shah Alam:
1. Laman Seni 7
2. ROA
3. Extreme Park
4. Go Kart Circuit
(Saya belum pernah sampai kat tempat-tempat ni walaupun membesar kat sini. Haha)

Klang:
1. Kampung Sijangkang
2. Tanjung Harapan
3.Restoran Port Village
4. Tune Studios

Tanjung Harapan, atau nama lamanya Tanjung Gila (maybe sebab nama ni la diorang tukar jadi Tanjung Harapan) antara tempat yang saya kerap pergi dengan family, waktu arwah abah ada. Lepas abah takde, kami tak pernah jenguk pun lagi. So, it's just a fading memory.

Menurut orang yang diorang interview, kalau orang tanya dia asal mana, dan diorang cakap "Shah Alam", mesti ada yang cakap "Jauh tu!". Lagi satu, "Banyak roundabout!". (Inilah sebabnya saya tak berapa masuk Shah Alam.). Tapi setiap roundabout akan bawak ke satu seksyen, dan setiap seksyen akan bawa ceritanya yang tersendiri. And they were raised with kedai mamak. Makan dengan family. Makan dengan kawan. Tempat lepak-lepak. Most of the time (breakfast, lunch, dinner).

Cerita tentang Klang - ada yang suka dengan kehidupan kampungnya. Jauh dari hiruk pikuk kota. Quiet. Ada kawasan laut untuk mereka yang nak lari dari kehidupan bandar. And I think Klang is one of the best place to stay. Hiburan kat dua area ni memang tak banyak. Hujung minggu pun, saya prefer untuk stay kat rumah atau keluar dari Klang dan Shah Alam untuk cari hiburan. Haha. And diorang cakap orang Klang ni suka bersarapan. Pukul 7am dah merayau cari makanan.

*****

Hari ni saya berpeluang lihat sendiri area Shah Alam yang saya tak berapa nampak sebelum ni, macam Bukit Jelutung, Glenmarie, Stadium Melawati, lepas tu jalan-jalan ke Dengkil, Banting, KLIA, USJ, Putra Heightsdan pulang ke Klang. Best jugak rupanya duduk Selangor ni.Lagi best bila dah ada kereta sendiri. Selama beli kereta tu pun, tak pernah pun try bawak sampai area ni.

By the way, idea asal saya sebenarnya nak jenguk Shah Alam je. Cari satu company ni. Katanya tengah cari orang. Dah jumpa la tempatnya. And the job yang diorang offer, ada kaitan dengan cita-cita saya sejak habis zaman sekolah dulu. InsyaAllah, saya try mohon sana, and see how thing goes. Kalau dapat kerja sana, saya akan mula hidup sebagai orang Shah Alam la. Kalau tak, stay kat Klang je. Heh.

~N~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...