September 3 2015,10.23 pm

Ada satu ketka tu, saya 'dipaksa' untuk panjat sebuah tangki air yang agak tinngi la agak berikutan ketiadaan air kat plant saya dulu. Saya dan seorang operator perlu check paras air kat tangki tu. First time pergi, memang gayat gila. Kaki terketar-ketar melangkah. Dan saya tak berjaya untuk 'mendaki'ke atas sana.

Kebetulan pulak malam tu saya sukarela untuk kerja sampai 11 malam untuk buat validation kat satu mesin. Dan validation ni yang akan tentukan jatuh bangun company ni. Tiba-tiba pulak malam tu takde air lagi macam waktu siang. Sampai senior factory anager saya datang sana dalam 12 malam, dan sama-sama panjat ke tangki air tu. Disebabkan malam yang tersangatlah gelap, saya pun tak berapa nampak dan tak boleh agak ketinggian tu. Rasa takut pada ketinggian tu hilang macam tu je. Akhirnya, saya sampai ke puncak paling tinggi kat tempat tu.

Tenang. Malam yang sangat tenang.

Sejak tu, saya selalu lepak kat sana bila takde kerja. Satu, sebab takde orang nak gatal kaki lepak sana. So, takde siapa kacau. Kedua, tempat tu tinggi. Boleh nampak satu scenery yang agak cantik. Selain tengok apa yang ada kat bumi, saya juga selalu pandang ke langit. Kadang-kadang panas terik sangat. Tak berawan. Ada masanya jugak boleh nampak awan mendung berarak dan memayunngi bumi. Angin pun boleh tahan sejuknya.

Disebabkan takde orang kat situ, so saya pun baring kat lantai sambil mata memandang ke langit, atau pejam seketika untuk berehat. Oh, boleh nampak kapal terbang dengan saiz yang lebih besar daripada biasa. Serius cantik. Actually, saya teringin sangat nak kerja dalam aviation industry. Arwah abah dulu pun minat sangat dengan kapal terbang. Kat rumah saya ada banyak sangat model kapal terbang dan jet pejuang. Nama Spitfire, Mustang, dan F22 Raptor pada zaman sekolah tu memang common bagi saya  sejak sekolah rendah lagi. Even videogames yang abah beli pun rata-ratanya jenis flight simulation dan kapal tterbang perang zaman perang dunia kedua, peristiwa Pearl Harbour, dan macam-macam lagi.

Pilihan pertama saya masa isi UPU dulu pun Aeronautical Engineering kat UTM. Tapi tak dapat.

Bila dah lepak kat tangki air tu, saya boleh lupa sekejap tentang realiti sekeliling, dan lebih banyak berfikir tentang masa depan dan mimpi-mimpi saya. Cari arah hidup saya. Plan apa nak buat dalam beberapa tahun akan datang.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...