July 19 2015, 11.09 pm

Seorang lelaki melangkah masuk ke kedai buku, lalu scan sebahagian daripada kedai tersebut. Beliau tidak pernah menjejakkan kaki di kedai tersebut, kerana beliau bukan tinggal di kawasan berhampiran. Setelah kurang seminit mengimbas kawasan tersebut, beliau pun mula mencari-cari rak buku kegemarannya.

"Jumpa pun!"

Beliau pun terus mencari buku di bahagian tersebut. Walaupun tak mampu untuk membeli kesemuanya (atau memang tak mampu nak beli langsung sebab duit dah tak ada), tengok cover buku pun jadilah. Kepuasan bagi dirinya ialah dengan menatap buku-buku tersebut.

Buku kegemarnnya itu terletak di bahagian fiksyen - bahasa Melayu. Atau istilah lainnya, novel. kebanyakan judul yang ada di situ penuh dengan istilah "cinta", "rindu", "suami", "isteri", "hati" dan sebagainya. NAMUN, novel yang lelaki tersebut cari langsung tidak ada istilah yang telah diebutkan. Mungkin cerita yang dicari itu mempunyai unsur cinta, tetapi ia bukanlah sesuatu yang dominan dalam novel tersebut.

Belum pun dua minit berdiri di situ, seorang gadis yang kira-kira lebih muda daripada usianya melangkah ke kawasan itu. Dia juga mencari novel kegemarannya. Lelaki tersbut buat tatau je. Dia teruskan mengimbas setiap buku di situ.

Datang lagi seorang perempuan, yang usianya mungkin dua tiga tahun daripadanya. Dia juga mencari novel di situ. Lelaki tersebut menginjakkan kaki sedikit ke kanan untuk memberi ruang kepada dua wanita itu. Beliau faham batas-batas pergaulan dengan bukan mahram, dan cuba untuk elak daripada bersentuh, disentuh ataupun tersentuh. Dia cuba cari novel kesukaannya selaju yang boleh.

Datang lagi dua orang wanita. Seorang sangat-sangat muda yang mungkin bawah 10 tahun. Di sebelahnya pula seorang yang mungkin bawah 50 tahun.

"Nenek, novel ni nenek belum baca kan?"
"Novel ni, nenek dah baca la."
"La... Nenek ada buku ni kat rumah ke? Kenapa tak cakap..."

Nenek dengan cucu tu pun window shopping kat kedai buku tu, dan di ruangan itu. Lelaki tu memberi ruang kepada mereka berempat untuk mencari buku.

Datang lagi tiga orang perempuan yang mungkin pelajar universiti berhampiran 'serbu' ruangan itu. Daripada perbualan mereka, diorang ni nampak macam peminat drama yang diadaptasi dari novel, dan drama tu tengah meletup sekarang ni sebab tengah pakai pelakon yang ada rupa walaupun bakat, adegan dan dialog yang ke laut.

Lelaki tersebut dah mula resah. Tanpa berfikir panjang, lelaki tu pun keluar dari zon fiksyen-bahasa Melayu tersebut untuk memberi ruang kepada ketujuh-tujuh wanita di kawasan itu untuk membelek buku kegemaran diorang. Hatinya yang sedikit geram (dan segan) dipendam sahaja tanpa diluah. Sementara menanti, lelaki tersebut mula bersiar-siar di kawasan lain di kedai buku tersebut. Setiap dua minit, dia mengintai kawasan novel. Masih penuh dengan perempuan.

Setelah lima belas minit, kawasan tersebut kelihatan lengang. Dia kembali ke kawasan fiksyen- bahasa Melayu. Lelaki tersebut masih mencari novel kegemarannya. Dalam masa yang singkat itu, dia masih gagal mencari novelnya.

Lima orang wanita tiba-tiba pop-up di situ. Lelaki tersebut kesal  kerana terlupa untuk install advertisement block untuk menghalang tab-tab yang tiba-tiba pop-up di kawasan itu. Sekali lagi, dia terpaksa mengundurkan diri ke bahagian lain (kerana terlampau segan)

"Takde cari lain. Kena cuba cara ni juga", getus hati lelakinya.

Lelaki tersebut ke kaunter, lalu bertanya kepada kakak staff di situ.

"Kak, novel XYZ daripada publisher ABC ni ada tak kat sini?"
"Sekejap ye... Akak cari online.. Ada. Kat bahagian fiksyen."
"Saya dah cari tadi. Tak jumpa. Akak ambikkan, boleh?" kata lelaki tu.
"Boleh je... Tunggu kejap ye"

Lepas seminit, akak tu pun bagi novel tu kepada lelaki tu. Akak tu pun senyum je. Masih ramai perempuan rupanya yang berkerumun di kawasan fiksyen.

Setelah melakukan pembayaran, lelaki tersebut pun pergi dengan hati yang tenang.

******

Saya rasa ramai pembaca novel lelaki yang setuju dengan kisah ni. Hahaha.
Nampak sangatlah kaum hawa ni suka mendominasi area novel ye.
Yang juga sedikit sebanyak membuktikan kaum hawa lebih banyak membaca berbanding kaum lelaki.

Wahai lelaki...
Apesal orang tak minat novel ha? Ekceli, setiap buku tu ada dunianya.
Lebih banyak buku, lebih banyak dunia yang kita faham.
Dan tak semua novel tu berunsur jiwang ye.
Maybe boys ni memang minat dengan videogame dengan bola sepak je kut...

Satu lagi,
kenapa nove budak-budak medic macam doktor dengan nurse lagi banyak cerita diorang berbanding cerita pasal engineer? Korang perasan tak pasal fenomena ni?
Tak percaya? Cuba senaraikan tajuk novel yang fokus pasal hidup seorang engineer. Dan novel tu ada banyak istilah engineering

Boleh kata tak ada. Kalau doktor, memang berlambak-lambak.

Masa kecik, cikgu ada tanya cita-cita kita.
"Saya nak jadi doktor. Saya nak tolong orang."

Takde pun yang kata
"Saya nak jadi engineer. Saya nak tolong orang."

Engineer pun tolong orang apa. Ingat kitorang berpeluh-peluh, kerja overtime, tahan mengantuk, tak tolong orang ke?

In fact, sumbangan seorang engineer lagi besar daripada sumbangan seorang doktor.
Ini ialah hakikat yang semua kena terima.
Tapi sebab engineer ni tak berapa popular, budak sekolah pun tak pernah dengar apa itu engineer.

Tapi pada pandangan sayalah, sebenarnya ramai je penulis lelaki.
Cuma yang membaca hasil tulisan tulisan diorang mostly gegurl.
Lagilah kalau buku tu genre novel. Lagilah diorang mengilai.

Motif cerita semua ni - takde pape.
Saje nak menulis. Heh.

~nc~

1 comments:

Sis, there is one of writer yg banyak tulis pasal engineer if I not mistaken. Syah Shah from Idea Kreatif. for me, adalah a lot of istilah engineering. nak lagi best dia engineer kalu tak silap. haish, banyaknya kalau tak silap. hehe. Maybe boleh try.

Nis.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...