July 30 2015, 9.12 pm

Setelah membuat sedikit proof reading,  menerjah plus blogwalking kat blog kawan-kawan kat UTM sejak tahun satu dulu, saya dapat simpulkan satu perkara.

Saya sorang je yang masih konsisten untuk berblog.
The last of us.


Few years back...

"Besides that, what is another function of the Internet?"

Kelas kami diam. Takdak idea nak jawab balik apa yang cikgu English for Science and Technology kami tanya.

"Have you ever heard of blogging?"

Saya dah hidup dengan internet jauh lebih lama daripada kebanyakan kawan sekelas saya. Tapi itulah kali pertama saya dengar istilah 'blogging'.

Sebuah istilah yang membawa saya ke tahap ini hari ini. Saya pun tak sangka saya akan menjengah ke alam blog dan dikenali sebagai blogger 3 tahun kemudiannya.

Saya mula bina blog ni pun asal-asalnya (cerita ni saya tak pernah cerita kat orang ye...) nak kacau sorang kakak senior ni. Haha. Konon-kononnya nak jadi anonymous and leave comments kat blog dia. Tapi tak best la kan kalau jadi anonymous tanpa nama. So, I've created Blogger account dengan nama Nat Cure. Zaman tu saya budak-budak lagi. Masih obses dengan videogame Pokemon. And my favourite Pokemon is the legendary Celebi which has the ability of Natural Cure. Daripada sinilah datangnya nama Nat Cure. Dan kalau baca balik blog dia, penuh je dengan komen daripada saya. Setiap hari saya akan terjah blog beliau, tinggalkan komen and we've developed a kind of strong bond la jugak. Lepas tu saya mula kenal kawan-kawan beliau yang juga sama-sama blogger. Saya pun mula kerap membaca, and at the same time belajar tulis blog pada 2010.

And then I realized that we become who we're meant to be.

Then ramai pulak kawan-kawan yang mula follow blog ni. Waktu tu memang ramai gila blogger. Tapi rata-ratanya banyak menulis blog pada beberapa bulan pertama sebelum ditinggalkan sepi berbulan lamanya. Sampailah saya naik tahun 4, memang tinggal sikit je yang betul-betul berblog.

Apa yang saya nampaklah, semua orang memang prefer Facebook over everything. Nak tau ada kelas cancel atau tak, bukak je Facebook. Nak promote program, guna Facebook. Budak-budak pun jadi gila kalau tak log in sehari dua. Dan blog-blog bersawang ni makin sepi tanpa penulisnya.

Dua tahun selepas grad, apa yang saya perasan, saya sorang je yang betul-betul menulis. Ada blog-blog lama yang penulisnya dah padam. Ada yang 6 bulan sekali baru update.

Kenapa ye saya masih menulis kat blog?
Entahlah. Sebab kat sini boleh cakap panjang lebar walaupun kat dunia nyata saya ni pendiam agaknya.
Atau, bagi sayalah, Facebook ni for attention seekers. Saya pun takut jugak kalau privacy saya diceroboh. Orang akan tau siapa family kita. Dan orang yang akan tikam kita mungkin orang yag pernah add friend request dengan kita. Besides that, Facebook ni macam dah hilang 'kemurniannya'. Seolah-olah apa yang kita update kat status sekadar nak orang 'like' status kita.

Maybe ni sebabnya saya masih di sini hari ni. Ada privacy untuk saya. Ada ruang untuk saya.

Dan ini pun tak taulah sampai bila boleh bertahan.
Heh.

*nota kaki*

Saya tak kata Facebook ni tak elok. Okay je sebenarnya. Cuma bila dah jadi satu 'kegilaan' dan 'ketagihan', saya fikir inilah masanya untuk berhenti dalam media sosial. Facebook jugaklah yang dah banyak naikkan nama blog ni sebenarnya, especially pasal post saya yang viral daripada penulis legenda tu. Even kawan-kawan saya pun terkejut bila dapat tau saya ni ada blog.

"Ko ni nampak biasa-biasa je, sama-sama huha dengan kitorang, rupernya kau 'someone' kat luar sana!"
Haha.

kepada semua blogger-blogger lama,
saya rindu sangat dengan tulisan-tulisan korang.

Especially from you, kakak.

1 comments:

mantap infonya bos..sama videonya kran bangat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...