June 26 2014,6.49 pm




Actually, semalam genap setahun post saya tentang Anthem oleh Hlovate tu ada kat laman conteng beliau. Indeed, tarikh ni merupakan antara one of the best moment in my life. Waktu tu saya tengah online dekat fakulti lepas packing dan kemas-kemas barang sebelum pulang ke kampung halaman. Exam dah lama habis, tesis pun dah jilid dan hantar kat faculty library, tinggal nak balik kampung je la. By that time, I thought that all the joy and happiness in UTM is gonna be over anyway. Tiba-tiba dapat satu lagi ‘kenangan manis’ yang saya sendiri pun tak pernah terfikir dalam kepala. Hlovate is reading my so called “huraian rumusan definisi ‘Anthem’”! Siap hantar ucapan terima kasih dengan ‘May Allah bless’lagi. Memang sentap tahap petala kelapan. My feeling? Macam dapat personal letter daripada penulis tu je gayanya. Haha. (Sampai nak tidur pun tak boleh berhenti senyum tahap tujuh ratus megawatt . Seriously.)

Terima kasih Hlovate sebab sudi berkongsi apa yang saya tulis tu dengan ramai pembaca kat luar sana. Dan terima kasih sebab buat saya senyum sorang-sorang sepanjang tahun ni. Oh, you always said that ‘senyum sorang-sorang tu makruh’ in your novel. Hahaha. You’re truly one of the living legend I ever met in my own life. (Although we never met, literally.)

nota 1:
And about that Anthem post, ada ralat sikit sebenarnya. I've read Schubert's Serenade again, and Ju'a sebenarnya tak belajar kat Aberdeen, tapi ada kat KMS kalau tak silap.Maybe dah baca banyak sangat cerita Hlovate yang ke Aberdeen, saya pun main aci redah dan assume Ju'a tu pun belajar sana.. Dan disebabkan dia pandai main violin, saya mengharapkan dia main duo dengan Dash. Tiba-tiba pulak idea Ju'a belajar kat Aberdeen tu muncul. Apa-apa pun, saya suka kisah Schubert's Serenade sebab Hlovate berjaya main dengan emosi pembaca. Cuma part kedua agak 'low tone' la. The first part is the best. Mungkin sebab klimaks cerita tu berlaku kat pertengahan cerita, and Ju'a masih cuba untuk cope dengan perasaan dia lepas abang kesayangan dia tu dah takde. And maybe bila Ju'a nampak Dash dengan violin dan Haikal yang main piano, Ju'a akan teringat kat Abang Shah dia masa diorang main 'Secubit Grenade'. Apa-apa pun, terserah kepada Hlovate sendiri la. Dia yang tulis cerita tu.

nota 2:
Lia the 11th hour pun pelajar KMS (Fend jumpa 'Musalmah' kat sini masa dekat booth), dan merupakan 'pelajar tahun satu Bachelor of Science in Biomedical Materials di University of Aberdeen' (Contengan Jalanan, K2, page 290). Sounds familiar, eh? Which means Lia ni satu course dan satu universiti dengan Trisy (Rooftop Rant, page 396). Maybe Lia ni junior Trisy la. I don't know. Besides, I think Lia needs her own story. She's the first owner of the 'Contengan Jalanan' anyway.



So, saya nak ajak pembaca semua untuk menyingkap kembali quote yang ada dalam novel tu. Saya ada tulis quote ni masa baca novel tu, and I read it whenever I have an ample time.

*****

Environment and upbringing mould your personality in a way

Muzik tu perasaan, bukan sekadar bunyi dan lagu.

There’s always a first step in everything.

“Home is where the heart is, Dash. It’s where you belong no matter how much you want to deny it.”

Melaksanakan kewajipan tu memang penting. Dan berusaha untuk melaksanakan kewajipan itu juga sama pentingnya.

We’re all different but somehow we’re all the same on a more baser level.

Everybody has a past.
Everybody lives a present.
And everybody deserves a future.
Indeed.

We are defined by what we believe in. Identity is shaped by what we believe is right. Culture is cultured, pun intended; by what we belive is right.

Ada beza antara jadi Melayu dengan Melayu Muslim.

Being a Muslim is not just a title that entitled you to celebrate hari raya. It’s more than that. It’s beyond that.

Practicing Muslims. Muslim yang praktik ajaran, bukan hanya bertanda pada nama dan kad pengenalan.

We act on what we believe in. We’re the one’s who decide on who and what we want to be. We’re the one making choices.

Zindagi ek safar hai suhana.
Hidup tu satu perjalanan yang indah dan istimewa.
Life, IS a wonderful journey.

Differences can tear people apart.
Beza boleh membawa kepada balah. Daripada balah kepada pisah.

Jangan biar orang racun kepala dengan benda bukan-bukan. Famili bukannya benda yang kau nak buat putus darah sesuka hati.

Hakikat kalimah syahadah tu ada banayak kut. Bukan just nak bezakan antara Muslim je. It is actually dasar kehidupan. It is a vow, literally too Him The Almighty. Siapa yang salah tafsir maksud syahadah tu, boleh bawak tanggapan salah pada Islam tu sendiri.

Kadang-kadang, untuk jauh daripada keluarga tu perlu, dan ada hikmahnya.

Benda baik tu fitrah. Sentiasa je cuba buat benda baik. Kembali pada fitrah. Apabila kita berusaha buat benda-benda baik, insya-Allah Allah akan balas dengan yang baik-baik juga.

To be judged of what you were is just as unfair as a butterfly being judged while it was a caterpillar.
- Dash Johari

Sebab masa boleh mengubah. Masa boleh menukar arah. Dan masa tu pembolehubah yang bukan di bawah kuasa manusia, tapi kuasa Allah.

Seorang Muslim tu harus pegang yang dia hari ini is better daripada dia yang semalam. The past matters But only as reference point untuk tengok sejauh mana kita dah berubah. Bukan sebagai beban yang kita bawak ke depan yang buatkan kita rasa segan untuk jadi lebih baik daripada semalam. Yang judge kita Allah. Bukan manusia.

The past is nothing but a force to drive you forward. Do not let your past dictates you.
“Adamantium tu dia orang derived daripada perkataan ‘adamant’, yang akak sangat la pasti you’re more adept than me untuk bagi dia punya maksud.”
“Firm, sangat resolute, tak putus asa, keras, teguh…”
“Pandai. So Dash jadi la adamantium.”
“Dashadamantium…  Macam nama bunga adik-beradik dengan chrysanthemum.”

Kamu akan dapati manusia itu seperti logam atapun himpunan berjenis-jenis besi, baiknya mereka di waktu jahiliah, baik juga mereka di waktu Islam, skiranya mereka faham.
(narrated by Abu Hurairah)

Islam tu bukan hak orang yang sekolah agama atau golongan-golongan tertentu je. Islam tu hak sekalian alam. Do not let others tell you otherwise. Ever. It is yours as much as it is theirs.

Make yourself useful to others by keeping yourself healthy and happy, and any certificate is no guarantee to that.

“Lagi satu. Nanti kat sana cari Kak Trisy. Akak dah bagi tau dia yang Dash bakal fly pergi sana.”

Kalau baca dan dengar berita, macam hampir semua tempat yang bergolak kat luar sana tu negara Islam kut. Kalau manualnya memang bunyi sempurna, tapi kenapa outcome dan resultnya tak sama?

“Kenapa shahadatul haq tu sendiri tak tertegak? Sebab apabila diaplikasikan dalam hidup, ramai yang ambil secara juzuk, atau by parts je. Tak ambil erti syahadah tu secara keseluruhan.”
“Sekular?”
“Haa… pandai pun.”

Wrong is wrong even if everyone is doing it. And right is right even if you are the only one doing it.

Prioriti dan minat boleh berubah mengikut masa dan usia.

Ahamiyatul tarbiyah. Kepentingan tarbiyah.

In the words of a lone traveler: life is a long road with no visible end.
-Dash Johari

We’re all born with heaven’s key. Either we retain it or we lose it.
-Trisy

Jika dikembalikan manusia itu kepada fitrahnya, everything will fall into place.

Hati tu Allah yang pegang.

Dosa tu ialah apa yang bergetar off-tune di hati.

Trisy letak dua novel grafik: Rooftop Rant: Prelude dan Rooftop Rant: Conclude di depan Dash. “This, is my story.” Dia senyum.

The chains of habit are too light too be felt until they’re too heavy to be broken.

Orang yang dah pernah merasa gelapnya jahiliah akan lebih hargai terangnya tarbiah.

“My anthem, is my syahadah”



*angkat kening double jerk*






by the way, esok, 27 Jun 2014,
genap 5 tahun mula belajar kat UTM
dan genap setahun habis belajar kat UTM.

2 comments:

Chet. Hlovate jadi pembakar sesiapa yang faham cerita dalam contengannya. I never can stop myself from smilling each time i see her name or book.

Hlovate inspired anyone yang faham her 'contengan'. Even me also cannot stop smile each time I see her name or books . Yaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...