20 Mei 2012, 9.11 pm



19 Mei 2012, petang

“Ni hari jadi kita.”

Jarinya ditunjuk tepat di angka 31 Mac. Siap bertulis namanya lagi atas kalender tu.
Muka surat diselak. Bulan Mei. Bulan ni.
19 Mei. Dan minggu depan…

“Minggu depan dah cuti sekolah?”

Dia mengangguk.“Ha’ah”

Cepatnya. Sekejap je dah cuti sekolah.. Sejak habis SPM, kalender yang ada warna kuning dalam petak tu macam dah tak ada apa makna lagi. Ye la, zaman sekolah dah habis. Cuti kat kampus mana sama dengan cuti sekolah. Sampai adik-adik kandung cuti sekolah seminggu kat rumah pun saya tak tahu.

“Bestlah. Periksa dah habis waktu tu. Patutlah sibuk dengan ujian sekolah agama dengan sekolah kebangsaan je”

Dia sekadar tersenyum.

Saya rasa nak balik lagi rumah family angkat ni minggu depan. Temankan diorang cuti ni. Seronok manjakan diorang bertiga. TIGA orang ADIK PEREMPUAN tau.

“Along, Angah dengan Kak Chik pun balik sini…”

Uik!!! Terlupa pulak pasal diorang. Ngaa….


Along + Angah + Kak Chik + Dilah + Cak + Umairah = PEREMPUAN.

Tiga orang adik perempuan kat rumah ni pun dah cukup untuk buat rumah ni jadi tongkang pecah. Pinggan tak berbasuh. Patung beruang bertabur. Bungkus gula-gula bersepah. Surat khabar berselerak.
Tambah lagi tiga orang =????


Along, Angah Dan Kak Chik merupakan pelajar sekolah agama kat Kedah sana.

Kalau dah sekolah agama~~~ tudung labuh, lengan panjang, stoking. DI DALAM RUMAH.

“Cak.. Takpe ke abang balik minggu depan? Abang kesian tau tengok Umi, Dilah dengan Cak bertudung dalam rumah..”

Satu perkara yang sangat saya respect kat family ni ~ sanggup berpanas bertudung dalam rumah kerana saya. Bukan, kerana Allah. Soal agama dalam rumah ni kira ok la. Tapi disebabkan panas dan rimas even dalam rumah tu la yang buat saya risau.. Saya rasa saya ni beban..

“Takpe.. Kitorang tak kisah pun.. Abang datang je la..”

Saya sedang fikirkan ‘nasib’ tiga lagi ‘adik-adik’ saya yang akan datang minggu depan. Terpaksa bertudung disebabkan kehadiran lelaki ajnabi.

Sebab saya fikir keselesaan diorang la saya tak nak datang. Tapi kalau saya tak datang, bila lagi diorang dapat jenguk saya, kan? Cuti sekolah pun bukannya sampai sebulan.


 “Along tu garang. Dia suka buli kita dengan Dilah. Suruh kemas mejalah. Kemas pingganlah. Itulah. Inilah.Kasar la jugak”
Adyani, 20. Tahun ni mengulang SPM atas sebab-sebab tertentu.
Hoho. Along mendapat mandat paling besar di rumah tersebut. Selaku anak paling tua, kuasa veto ada dihujung jarinya. Kalau ditakdirkan saya datang minggu depan, egonya mungkin tercalar sebab selama ni dialah paling tua kat rumah. Ada dua kemungkinan ~ dia akan benci saya (sebab saya dua tahun lebih tua daripadanya) atau dia akan sayang saya (APAKAH??).
Tapi saya percaya, wanita yang paling keras hatinya pun ada ‘soft spot’.

“Angah suka buku. Malam-malam akan tidur lewat untuk baca buku. Lepas solat Subuh pun baca buku. Lepas tu kemas rumah dan mandikan adik-adik.”
Aiman, 18. Dah habis SPM. Ambik STAM.
Bookworm. Book freak. Ada kemungkinan yang dia tak mesra macam yang lain. Tapi saya tahu ilmu dialah yang paling banyak antara semua. Tak mustahil dia jadi geng saya. Sama-sama gila buku. 18 tahun.

“Kak Chik mesra sangat dengan orang. Rajin bercakap”
Atikah, 16. Tingkatan 4.
Mungkin ni yang paling senang untuk didekati. Sebab gap antara kami tak berapa besar. Cumanya, saya lelaki. Dia segan. Saya lagi segan.


Ok. Tiga adik saya jenis ‘ustazah’ di mata orang ‘biasa-biasa’, tapi saya anggap mereka adik-beradik yang sangat luar biasa. Sebab diorng berpegang denga Islam tatkala ramai manusia katluar sana yang pegang Islam dalam MyKad diorang je. Macam muslimat KRU yang ada kat UTM ni la. Boleh je ajak bersembang (rasanyalah…). Umur kami pun tak jauh beza. Kalau saya berjaya ‘mencuri hati’ Dilah, Cak dan Umairah, tak mustahil saya boleh curi hati mereka bertiga juga.

After all, I’m their ‘abang angkat’ too. Spreading love is in the job description.

Tak sabar nak dapat TIGA adik-adik PEREMPUAN baru. Wee~

(kena belikan bear saiz XXXL kot untuk diorang cair. Kopak lagilah dompet dengan mesin ATM… Adoyai~)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...