5 Mac 2010

Malam tadi saya bertugas sebagai pengerusi majlis untuk Perjumpaan bersama Felo Kolej Tuanku Canselor. Ini merupakan kali kelima saya bertugas di hadapan pentas. Kali pertama ialah majlis penyampaian hadiah IHRAM (Ihya' Ramadhan). Saya gugup sampai dua kali baca al-Fatihah pada permulaan majlis. (hahaha). Kemudian saya bertugas pada waktu yang sama pada keesokan harinya, iaitu majlis yang sama (untuk pertandingan hari Ahad) dan saya bersetuju menjadi pengerusi majlis untuk majlis penutup IHRAM. Dua majlis dalam sehari. Tapi pengalaman inilah mengajar saya untuk tampil ke pentas. Saya jarang naik pentas sejak zaman persekolahan. Saya akan naik sekadar mengambil hadiah atau sijil.
Sejak peristiwa tersebut, saya mula sedar, saya mampu berucap di khalayak ramai. (Kalau ada teks.. hihi..). Pengalaman yang memberi saya lebih bamyak peluang untuk mengetahui potensi diri. Malam tadi saya tidaklah segugup kali pertama saya berucap, walaupun ada kekurangannya. Saya geli hati apabila felo menegur saya "handsome" kerana memakai baju Melayu lengkap serta bersampin. Memang jarang saya memakai sampin. Setiap kali pakai, ada saja yang mengusik. "Hari ni ada orang nk bernikah..". :)
Tapi itulah keseronokannya. Kita belajar sesuatu yang baru. Sesuatu yang kita takkan dapat dalam bilik kuliah. Saya seorang yang pendiam dan pemalu sejak di bangku sekolah (yeke?) tapi banyak perubahan yang berlaku sejak saya menyambung pelajaran di sini.. Mungkin di sinilah saya akan mula menempa nama sebagai seseorang..

(Baca lagi..)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...